Motorički razvoj podrazumeva progresivno sticanje motoričkih sposobnosti, uključujući kontrolu pokreta, ravnotežu, koordinaciju i prostornu percepciju. To nije linearan proces, već zavisi od brojnih faktora i uključuje prelazne faze.1,2 Razvoj počinje fazom primarne varijabilnosti, tokom koje nervni sistem istražuje sve motoričke mogućnosti u okviru svog repertoara kroz spontanu aktivnost. U ovoj fazi nema ciljane, usmerene aktivnosti već motoričko ponašanje karakterišu naizmenične faze mirovanja i kretanja u različitim obrascima: istezanje, uvijanje trupa, različite amplitude u pokretima ruku i nogu, pokreti fleksije-ekstenzije udova. Aferentne informacije koje prima centralni nervni sistem (CNS) tokom kretanja direktno ili indirektno utiču na ekspresiju gena i dalje oblikuju nervni sistem (što je takozvani razvoj zavisan od iskustva).3
Takva spontana motorička aktivnost priprema nervni sistem za adekvatno korišćenje aferentnih informacija, omogućavajući prilagodljivo motorno ponašanje prema zahtevima zadatka u kasnijoj razvojnoj fazi poznatoj kao sekundarna varijabilnost, koja se javlja oko trećeg meseca. Od ovog uzrasta pa nadalje, nervni sistem jasno obrađuje aferentne informacije iz širokog spektra mogućnosti (razvijenih tokom faze primarne varijabilnosti), bira obrasce pokreta koji najbolje odgovaraju zadatku (posezanje za igračkom, hvatanje, manipulacija predmetom, posturalna kontrola, okretanje , sedenje, puzanje, hodanje itd.).4 Drugačije rečeno, dete uči da prilagodi svoje motoričko ponašanje na osnovu iskustva i zadatka, savladavajući prekretnice motoričkog razvoja koje karakterišu značajne individualne razlike.
Vremenski okvir za sticanje ovih motoričkih veština je prilično širok.5 Za većinu dece, samostalno sedenje i puzanje se očekuju između 7. i 13. meseca, samostalno stajanje između 8. i 18. meseca, a samostalno hodanje između 10. i 20. meseca.6
Grube motoričke veštine odnose se na veće, jače i globalne grupe mišića. Zahvaljujući istraživanjima sa ovom tematikom7 identifikovani su ključni razvojni stadijumi, kao što su podizanje glave, mahanje rukama i nogama, prevrtanje, okretanje, puzanje, sedenje, stajanje i hodanje.
Pored grube motorike, bebe razvijaju i fine motoričke sposobnosti, koje podrazumevaju manje, precizne pokrete prstiju i šaka, kao što su hvatanje, manipulacija predmetom, samohranjenje (koristeći prste, kašiku ili viljušku) i crtanje. Ova razvojna faza obično počinje oko 6 meseci starosti.8
Ali, važno je napomenuti da se svaka beba razvija na svoj jedinstven način. Individualne razlike u savladavanju motoričkih obrazaca su značajne, s obzirom na sve faktore koji utiču na razvoj. Iz kulturne perspektive, postizanje motoričkih obrazaca zavisi od toga kako su deca pozicionirana tokom dana na ravnoj površini, zavisi od vrste površine, odeće koju nose i pelena koje koriste, jer sve ovo može uticati na razvoj motoričkih sposobnosti.9
Da bi beba imala srećan i zdrav motorni razvoj potrebno je da ima:
Slobodu pokreta – Deca koja mogu slobodno da se kreću mogu lakše da istražuju svoje okruženje i razviju svoje motoričke sposobnosti.
Udobnost – Pravilno postavljene pelene omogućavaju bebi da se slobodno kreće i istražuje okolinu. Kada su pelene preuske ili nepravilno postavljene, one mogu ograničiti pokrete bebinih kukova, nogu i trbušnih mišića, što može uticati na razvoj njihovih motoričkih sposobnosti.10
Nezavisnost – Visokokvalitetne pelene omogućavaju bebi da se oseća suvo i udobno, što može doprineti njenom osećaju nezavisnosti i samopouzdanja dok istražuje svoje okruženje i razvija motoričke veštine kao što su puzanje, stajanje i hodanje.11
Smanjena mogućnost nereda – Kada je reč o bebama i aktivnoj deci, nezgode pri promeni pelena nisu neuobičajene. Pampers Pants pelene, sa svojim sigurnim i pouzdanim sistemom prijanjanja, smanjuju rizik od curenja ili nereda tokom promene pelena. Navedeno doprinosi smanjenu nereda za roditelje i više sobode i aktivnosti za decu. Pampers Pants pelene obezbeđuju trostruku zaštitu i omogućavaju bebama da pobede curenje u njihovim aktivnim trenucima pomoću Stop & Protect džepa koji pomaže u zadržavanju nereda tako što ga zaključava na leđima, poseduje 3600 FIT manžetne oko struka i nogu – fleksibilne manžetne za struk i noge koje omogućavaju pelenama da prigrle i obmotaju prirodne konture bebe i spreče praznine i curenje, a poseduju i super upijajuće jezgro koje brzo upija sadržaj i pomaže u zaštiti osetljive bebine kože.
References:
- Thelen E. Motor development. A new synthesis. American Psychologist 1995,50:79–95.
- Edelman GM. Neural Darwinism: selection and reentrant signalling in higher brain function. Neuron 1993;10:115–25.
- Hadders-Algra, Mijna 2007. The Neuronal Group Selection Theory: a framework to explain variation in normal motor development. Developmental Medicine & Child Neurology, Vol. 42, Issue. 8, p. 566.
- Heineman, Kirsten R Bos, Arend F and Hadders-Algra, Mijna 2008. The Infant Motor Profile: a standardized and qualitative method to assess motor behaviour in infancy. Developmental Medicine & Child Neurology, Vol. 50, Issue. 4, p. 275..
- Heineman KR, Middelburg KJ, Hadders-Algra M. Development of adaptive motor behaviour in typically developing infants. Acta Paediatrica 2018;99:618–24.
- Hadders-Algra M (2018) Early human motor development: from variation to the ability to vary and adapt. Neurosci Biobehav Rev 90: 411–427.
- Gallahue, D. L., & Ozmun, J. C. (2006). Understanding Motor Development: Infants, Children, Adolescents, Adults. McGraw-Hill.
- Rochat, P. (1989). Object Manipulation and Exploration in 2- to 5-Month-Old Infants. Developmental Psychology, 25(6), 871–884.
- Gentile AM. Skill acquisition: Action, movement, and neuromotor processes. In Movement science: Foundations for physical therapy in rehabilitation 2nd ed. J. Carr & R. Shepard (Eds.). Aspen Press New York 2000:111-87.
- Dodds, R., & Struthers, J. (2004). „The Effect of Diaper Type and Clothing on Infant Motor Development.“ Pediatric Physical Therapy, 16(3), 164-173.
- Wilson, A.N. (2011). „The Effects of Diaper Type on the Motor Development of Infants.“ Journal of Child Development, 85(2), 317-325.